Iraanse Overheid Bekritiseert Populaire Blockchain-game
Kritiek op Hamster Kombat
De Iraanse overheid heeft fel gereageerd op de groeiende populariteit van de blockchain-game Hamster Kombat. Ze beschuldigen de game ervan een westerse poging te zijn om de aandacht van Iraniërs af te leiden van de aanstaande presidentsverkiezingen. Habibollah Sayyari, plaatsvervangend hoofd van het Iraanse leger, beweert dat de game bedoeld is om de bevolking te verstrooien. Ayatollah Nasser Makarem Shirazi voegde eraan toe dat de hele cryptowereld vol zit met fraude.
Blockchain-games als reddingsboei
De economische situatie in Iran is erg moeilijk. Met een wisselkoers van 1 Amerikaanse dollar voor 580.000 Iraanse rial, kampen veel Iraniërs met financiële problemen. In ontwikkelingslanden zijn blockchain-games zoals Axie Infinity een uitkomst gebleken. Spelers verdienden op het hoogtepunt wel $1.300 per maand, een aanzienlijk bedrag in landen met een lage levensstandaard.
Hoewel het starten met Axie Infinity duur was, hielpen gaming-gilden spelers om de kosten te dekken en toch winst te maken.
Nog geen mainstream
Ondanks de groeiende populariteit van Web3-games in ontwikkelingslanden, blijft blockchain-gaming achter bij traditionele games. Uit een OnePoll-onderzoek bleek dat 52% van de ondervraagden niet op de hoogte was van blockchain-gaming, en 32% kende het wel, maar had nog nooit een blockchain-game gespeeld.
Dit wijst op een groot onbenut potentieel, maar ook op problemen zoals het gebrek aan nuttige tokens en kwalitatieve gameplay die niet kan concurreren met traditionele games.
Conclusie
De controverse rond Hamster Kombat toont de spanningen tussen technologie en politiek, vooral in landen met moeilijke economische omstandigheden. Terwijl blockchain-gaming financiële verlichting kan bieden, is de weg naar brede acceptatie nog lang en vol uitdagingen.