Sony duikt Web3 in met anime als troef

Sony combineert twee werelden waar miljoenen fans gek op zijn: anime en blockchain. Samen met Animoca Brands lanceert het techbedrijf een nieuwe digitale identiteit op de eigen blockchain Soneium. Het doel? Animefans op een simpele manier kennis laten maken met Web3, en tegelijk bouwen aan een nieuwe digitale fanwereld.
Eén identiteit voor al je anime-avonturen
Via Anime ID, een nieuwe digitale identiteit, krijgen gebruikers één enkel profiel dat ze kunnen gebruiken binnen verschillende Web3-toepassingen (DApps) op de Soneium-blockchain. Of je nu een game speelt, een NFT koopt of meedoet aan een community: alles is gekoppeld aan die ene identiteit. Geen gedoe meer met meerdere wallets of accounts.
Achter Anime ID zit het project San FranTokyo, dat traditionele anime- en mangacultuur wil samenbrengen met de wereld van Web3. De technologie komt van Animoca’s Moca Network, dat digitale identiteiten koppelt aan gebruikersreputaties.
Volgens initiatiefnemer David Taing maakt dit Web3 een stuk toegankelijker voor animefans. Je hoeft als fan niet langer te snappen hoe je meerdere wallets koppelt of op vijf platforms tegelijk actief bent – je hebt gewoon één profiel dat overal werkt.
Van passieve fan naar actieve deelnemer
Anime ID is niet alleen een technische oplossing, het moet ook de brug slaan tussen fans en nieuwe ervaringen. De eerste grote actie wordt het Anime Art Festival op Soneium, waarbij alles draait om anime-creators, bekende IP’s en Web3-projecten. Het festival trapt af met Solo Leveling, een populaire anime, in samenwerking met het team van Otherworld.
Het grotere plaatje? Anime is pas het begin. Volgens Moca Network is het de bedoeling om in de toekomst ook andere vormen van entertainment aan te sluiten. Gebruikers houden daarbij de controle over hun eigen data en reputatie, iets wat binnen Web3 steeds belangrijker wordt.
Soneium: Sony’s eigen blockchain voor fans
Soneium is Sony’s Layer-2 blockchain en werd in januari 2025 officieel gelanceerd. De focus ligt op communities en creators – met als uitgangspunt dat fans meer zeggenschap krijgen over hun digitale identiteit. De start was niet zonder kritiek: sommige gebruikers waren niet blij met het weren van specifieke memecoins. Maar met deze nieuwe richting zet Sony een duidelijke stap naar een breder publiek.
Ghibli-memecoins en het internet als speeltuin
Dat anime en Web3 een populaire combinatie zijn, blijkt ook uit de opkomst van Ghibli-memecoins. Kort nadat OpenAI een nieuwe beeldfunctie lanceerde, overspoelden social media met kunst in Studio Ghibli-stijl. Niet veel later schoot een bijbehorende memecoin naar een waarde van $20 miljoen. Inmiddels zijn er meer dan twintig Ghibli-achtige coins op de markt verschenen.
Maar let op: anime en crypto scoren niet altijd hoog in de liefde. In een enquête van vorig jaar noemden vrouwen anime als de derde minst aantrekkelijke hobby bij mannen. Op plek twee? Crypto. Toch lijken fans zich daar weinig van aan te trekken.