Snoop Dogg blaast NFT-markt nieuw leven in met Telegram-drop van $12 miljoen

NFT’s passé? Niet als het aan Snoop Dogg ligt. De rapper lanceerde woensdag bijna een miljoen digitale cadeaus via Telegram – en die waren binnen 30 minuten volledig uitverkocht. De actie leverde zo’n 12 miljoen dollar op en zorgt opnieuw voor rumoer in een markt die de afgelopen tijd vooral stil leek te staan.
Digitale cadeaus met een Snoop-sausje
De collectie bestaat uit zo’n 996.000 unieke verzamelobjecten op de TON–blockchain, elk in de stijl van Snoop zelf. Denk aan oldtimers, wietaccessoires, een digitale hond en andere kleurrijke symbolen. Deze zogeheten Telegram Gifts zijn geanimeerde plaatjes die je op je profiel kunt zetten of kunt inwisselen voor Stars de interne valuta van Telegram.
Bij de drop hoort ook een nieuwe track: “Gifts”, met een videoclip waarin de volledige collectie voorbijkomt. Fans noemen de samenwerking tussen Snoop en Telegram nu al “iconisch”.
Telegram als nieuw NFT-platform?
Volgens Zenith, NFT-lead bij TON, zijn Telegram Gifts al sinds begin 2025 beschikbaar. Maar pas met de Snoop-collectie is de aandacht echt losgebarsten. De unieke insteek een NFT die zichtbaar is op je profiel en dus een sociaal statement wordt – geeft volgens hem een frisse draai aan het gebruik van digitale collectibles.
Hij vraagt zich hardop af of andere merken deze trend gaan volgen.
“Ik weet het niet zeker, maar het zou me niks verbazen. En speculeren is natuurlijk altijd leuk.”
NFT-markt krabbelt op?
De timing van Snoop’s succes is opvallend. De NFT-markt heeft het zwaar: in het eerste kwartaal van 2025 daalde het handelsvolume met 61% ten opzichte van vorig jaar. Ook in de afgelopen maand was er een flinke dip, met 41% minder omzet en 55% minder transacties, blijkt uit cijfers van CryptoSlam.
Toch weet Snoop, die al sinds 2021 actief is in de NFT-wereld, keer op keer het publiek te verrassen. Eerder bracht hij onder meer de Snoop Dogg Passport Series en de Doggies uit, in samenwerking met The Sandbox.
Wat kunnen we verwachten?
Of dit het begin is van een NFT-revival, durft niemand met zekerheid te zeggen. Maar één ding is duidelijk: als een icoon als Snoop Dogg binnen een halfuur bijna een miljoen digitale cadeaus verkoopt, dan leeft er nog altijd iets in deze markt. Misschien zijn NFT’s niet dood – ze hadden gewoon even een nieuwe beat nodig.