Brendan Greene werkt aan metaverse zonder NFT’s: focus op gameplay en creativiteit
Brendan Greene, bekend als de bedenker van PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG), heeft ambitieuze plannen voor een nieuwe generatie metaverse: Artemis. Wat opvallend is? NFT’s zijn géén onderdeel van dit project. Zijn focus ligt volledig op gameplay en innovatie.
In een interview met IGN op 4 januari benadrukte Greene dat NFT’s niet in zijn plannen voorkomen.
“We richten ons op het bouwen van een sterke engine en het maken van leuke games. NFT’s zijn op dit moment geen onderdeel van ons project,” zegt Greene.
De crypto-industrie prijst NFT’s vaak aan als dé oplossing voor eigendomsrechten in games, maar daar denkt hij anders over.
Blockchain? Misschien later
Hoewel NFT’s zijn uitgesloten, staat Greene niet negatief tegenover blockchain-technologie. Hij ziet het als een potentieel nuttige tool binnen een digitale wereld.
“Blockchain is een interessant instrument. Als we het ooit gebruiken, kiezen we de beste versie. Maar verder zijn we daar nu niet mee bezig,” legt hij uit.
Volgens Greene heeft het woord ‘metaverse’ inmiddels een slechte reputatie door mislukte projecten en opgeblazen verwachtingen. Hij wil het anders aanpakken:
“Veel projecten bouwen afgesloten systemen die misschien ooit met elkaar kunnen praten. Dat is geen echte metaverse. Ik wil een open platform creëren.”
Drie games, één visie: Artemis
Artemis bestaat uit drie onderdelen die samenkomen in een interactieve metaverse. Het eerste project, Prologue, is een realistische survivalgame die gebruikmaakt van NASA-data om werelden te genereren. Deze game bevindt zich in een testfase en staat gepland voor 2025.
De tweede game, waarvan de naam nog niet bekend is, richt zich op grootschalige multiplayerwerelden met miljoenen spelers. Beide projecten zullen uiteindelijk samenkomen in Artemis. Hier kunnen spelers zelf werelden creëren, aanpassen en verkennen.
Greene omschrijft de metaverse als een “3D-internet.” Werelden zouden moeten functioneren zoals webpagina’s via een gedeeld protocol, vergelijkbaar met HTTP.
“Het idee is dat iedereen zijn eigen wereld kan bouwen en dat deze met elkaar verbonden zijn. Het draait om creativiteit en vrijheid,” aldus Greene.
Terug naar de basis
Brendan Greene verliet het PUBG-ontwikkelteam in 2019 om zich te richten op nieuwe technologieën en games via zijn studio PlayerUnknown Productions. Met Artemis wil hij de hype en de buzzwords van NFT’s en commerciële modellen achter zich laten. Het project draait volledig om gebruiksvriendelijke gameplay en innovatie.
Terwijl bedrijven zoals Meta miljarden hebben geïnvesteerd in metaverse-projecten, probeert Greene met een frisse, gameplay-gedreven aanpak een verschil te maken. Zijn visie: een platform dat spelers zelf laat creëren en ontdekken, zonder de rompslomp van NFT’s of overhypte beloftes.