Is de hype rond memecoins voorbij?

De wereld van memecoins staat opnieuw ter discussie. Na de gigantische crash van de Libra-token—die investeerders $107 miljoen kostte—vragen steeds meer mensen zich af of deze cryptomunten hun beste tijd hebben gehad. Zijn memecoins een blijvend fenomeen, of was het een tijdelijke trend?
Waarom memecoins zo populair zijn
Volgens Ki Young Ju, CEO van CryptoQuant, zijn memecoins meer dan zomaar een hype. Hij vergelijkt ze met het ‘collectief onbewuste’, een psychologisch concept van Carl Jung. Dit idee gaat over gedeelde symbolen en overtuigingen die diep in de menselijke cultuur verankerd zijn.
Dierlijke memecoins, zoals Dogecoin en Shiba Inu, zouden voortkomen uit oude sjamanistische overtuigingen waarin dieren werden vereerd. Celebrity-munten, zoals tokens rond Elon Musk of Donald Trump, zouden eerder lijken op religies waarin mensen als iconen worden gezien. Volgens Ju draait menselijke evolutie om gedeelde verhalen en overtuigingen—en memecoins zijn daar een moderne versie van.
“Als je iets kunt creëren waarin mensen geloven, kun je succesvol worden in crypto,” zegt hij.
De val van Libra en het einde van ‘eerlijk gelanceerde’ memecoins
Memecoins waren populair omdat ze vaak een ‘fair launch’ hadden, zonder voorkennis voor insiders of grote investeerders. Dit maakte ze aantrekkelijk voor particuliere handelaren, die vaak argwanend zijn tegenover door venture capitalists gefinancierde projecten. Maar na het Libra-schandaal lijkt dat imago flink beschadigd.
Volgens venture capitalist Nic Carter is het gedaan met de grote memecoin-rage. Hij gelooft dat investeerders zich meer gaan richten op cryptoprojecten met echte toepassingen. “Memecoins zijn over hun hoogtepunt heen,” stelt hij.
“Er zullen nog wel nieuwe komen en sommige zullen succes hebben, maar de hype zoals we die kennen is voorbij.”
Te veel memecoins, te weinig aandacht
Nog een probleem: er zijn simpelweg te veel nieuwe tokens. In januari alleen al werden er ruim 600.000 gelanceerd, waarvan het merendeel memecoins waren. Dit zorgt voor verwatering in de markt en versnippering van investeerders. Als iedereen op zoek is naar de volgende ‘grote winnaar’, wordt het steeds moeilijker om op te vallen.
Dus, is het tijdperk van memecoins echt voorbij? Misschien niet helemaal, maar de gouden dagen lijken geteld. Zonder een sterk verhaal en een trouwe community wordt het steeds lastiger voor nieuwe memecoins om voet aan de grond te krijgen.