Wordt de Bitcoin-bedrijfsstrategie een uitgekauwd trucje?

De strategie waarbij bedrijven Bitcoin (BTC) op hun balans zetten, lijkt zijn magie te verliezen. Waar dit ooit een slimme zet was om aandacht én investeerders aan te trekken, komt het nu over als meer van hetzelfde.
Volgens James Check, hoofdanalist bij Glassnode, is het einde van de ‘Bitcoin treasury-hype’ dichterbij dan velen denken.
“Mijn gevoel zegt dat deze strategie een veel kortere houdbaarheid heeft dan men verwacht,” schreef hij op X.
Te veel kopieën, te weinig visie
De eerste bedrijven die met Bitcoin op de balans kwamen, zoals MicroStrategy met inmiddels ruim 597.000 BTC, kregen volop media-aandacht. Maar inmiddels is het effect aan het slijten. De tweede op de lijst, MARA Holdings, bezit ‘slechts’ 50.000 BTC. Voor nieuwe spelers is er nauwelijks nog ruimte om op te vallen.
Check is daar duidelijk over: “Niemand zit te wachten op het vijftigste bedrijf dat precies hetzelfde probeert.”
Volgens hem redden nieuwe bedrijven het alleen als ze een duidelijke niche en strategie hebben.
Even snel cashen?
Taproot Wizards-oprichter Udi Wertheimer voegt daaraan toe dat veel nieuwe bedrijven de strategie vooral zien als een manier om snel geld te verdienen, zonder de langetermijnimpact goed te begrijpen.
“Ze snappen er vaak niks van,” zegt hij.
“De zwakke broeders worden waarschijnlijk vroeg of laat opgeslokt door de sterkere partijen.”
En hoewel de hype nog niet helemaal voorbij is afgelopen maand voegden zeker 21 nieuwe partijen Bitcoin toe aan hun reserves is de rek er volgens kenners wel een beetje uit.
Risico op reputatieschade
Ook andere experts maken zich zorgen. Volgens een rapport van investeringsmaatschappij Breed zullen maar weinig bedrijven de langetermijntest doorstaan. De rest komt in een soort ‘death spiral’ terecht: hun aandeel is niet meer waard dan de Bitcoin die ze bezitten.
Fakhul Miah van GoMining Institutional maakt zich vooral zorgen over de copycats: bedrijven die een soort Bitcoinbank willen bouwen zonder fatsoenlijk risicobeheer.
“Als die instorten, kan dat de reputatie van Bitcoin zelf beschadigen,” zegt hij.
Wat betekent dit voor investeerders?
De boodschap is duidelijk: bedrijven met een unieke visie en sterke strategie hebben nog kansen. Maar de dagen dat je als bedrijf eenvoudig kon scoren met een persbericht over ‘Bitcoin op de balans’ lijken geteld. De markt is kritischer geworden. Wie nu nog wil instappen, moet met meer komen dan alleen een wallet en een aankondiging.
Bitcoin stond op het moment van schrijven op $107.990 nog maar 3,7% onder zijn all-time high. Maar wie in BTC wil investeren via bedrijven, moet beter kijken naar wat er achter de schermen gebeurt. Niet elk ‘Bitcoin-bedrijf’ is even sterk gebouwd.