Uber stijgt, Tesla struikelt: Cybercab en autonoom rijden nog ver weg
Tesla’s laatste evenement “We, Robot” op 10 oktober bracht niet het verwachte succes. Het leek erop dat de vooruitgang op het gebied van autonome voertuigen ver achterblijft, wat beleggers onrustig maakte. Het resultaat? Tesla’s aandelen daalden met bijna 8%, terwijl Uber juist een stijging van 9% zag.
Nieuwe onthullingen zonder doorbraak
Op het evenement onthulde Tesla twee nieuwe voertuigen: de “Cybercab” en de “Cybervan”. Beide voertuigen, die geen stuur of andere bedieningselementen hebben, wekten aanvankelijk nieuwsgierigheid. Toch miste de grote doorbraak: er werd geen bewijs geleverd dat Tesla de technologie heeft om deze voertuigen volledig autonoom te laten rijden. Musk herhaalde vooral bekende uitspraken over de veiligheid en economische voordelen van zelfrijdende auto’s, maar zonder nieuwe details.
The Tesla Cybercab. Bron: Tesla
De Cybercab, Tesla’s langverwachte robotaxi, zou volgens Musk binnen twee jaar beschikbaar zijn voor minder dan $30.000. Het idee is dat deze taxi niet alleen verkeersopstoppingen vermindert, maar ook levens redt en een nieuwe markt voor autonoom delen van ritten opent. De “Cybervan”, een voertuig voor maximaal 20 passagiers, werd ook gepresenteerd, maar zonder concrete lanceringsdatum.
The Tesla Cybervan. Bron: Tesla
Autonoom rijden: nog even geduld
Hoewel Musk opnieuw de belofte deed dat volledig autonome besturing in 2025 beschikbaar zou zijn voor Tesla-eigenaren in Texas en Californië, blijft het onduidelijk hoe dit precies zal gebeuren. Of Tesla nu meedoet aan bestaande proefprojecten of extra vergunningen heeft gekregen, blijft een vraagteken.
Optimus: meer hype dan vooruitgang
Naast de voertuigen was Tesla’s humanoïde robot “Optimus” een grote publiekstrekker. De robots voerden gesprekken, speelden spelletjes en lieten zelfs een dansroutine zien. Maar net als bij de zelfrijdende auto’s was er geen zichtbare technologische doorbraak.
Vergelijkbare robots, zoals Hanson Robotics’ “Sophia” en de dynamische robots van Boston Dynamics, hebben al jaren vergelijkbare prestaties laten zien. Musk gaf wel een blik op een toekomst waarin Optimus helpt met alledaagse taken zoals boodschappen doen, de hond uitlaten of zelfs babysitten. Wanneer dit echter realiteit wordt, blijft onduidelijk.
Conclusie
Terwijl Uber flinke vooruitgang boekt en investeerders overtuigt, blijft Tesla worstelen met het waarmaken van zijn autonome ambities. Met de aankondigingen van de Cybercab en Cybervan laat Tesla zien dat er plannen zijn voor de toekomst, maar dat volledig autonoom rijden voorlopig nog in de kinderschoenen staat.