Waarom crypto gaming achterblijft als marketingkanaal

Marketingcampagnes in de cryptowereld zijn niet allemaal even effectief. Uit nieuwe data blijkt dat met name crypto gaming en gokprojecten flink achterblijven — niet qua hype, maar qua rendement.
De duurste gebruikers komen uit de gamehoek
Wil je gebruikers bereiken die al een crypto-wallet hebben? Dan betaal je binnen gaming en gokken veruit het meest. De gemiddelde cost per wallet (CPW) ligt daar op $8,74. Dat is een stuk hoger dan bij andere cryptosectoren.
Wat CPW precies meet? Het laat zien hoeveel je moet betalen om iemand met een geïnstalleerde wallet naar je site te trekken — een waardevolle doelgroep dus. Maar in het geval van gaming blijkt die doelgroep niet zo makkelijk binnen te halen.
Volgens marketingbedrijf Addressable ligt dat onder meer aan hoge uitstappercentages, speculatief gedrag van gebruikers en stevige concurrentie. Veel geld inleggen levert vaak weinig trouwe spelers op.
Toch ziet Axie Infinity-oprichter JiHo ook kansen. Volgens hem is zo’n ‘dure’ periode juist ideaal om nieuwe projecten te testen en je voor te bereiden op de volgende opleving van de markt.
“Weet wanneer je moet bouwen. En wanneer je moet vlammen,” aldus zijn post op X.
DeFi en CeFi blijven het meest rendabel
In tegenstelling tot gaming zijn DeFi- en CeFi-campagnes wél efficiënt. De gemiddelde CPW ligt daar op slechts $2,79, met uitschieters naar beneden tot $0,10. Dat maakt ze momenteel de goedkoopste manier om bestaande cryptogebruikers te bereiken.
Deze inzichten komen uit een analyse van 200 wereldwijde campagnes, uitgevoerd door ruim 70 adverteerders via Addressable. Samen bereikten ze zo’n 9,5 miljoen gebruikers.
Locatie en timing zijn alles
De effectiviteit van campagnes hangt sterk af van de marktcyclus én van waar je adverteert. In bull markets zijn gebruikers in de VS en West-Europa nog redelijk betaalbaar. Maar zodra het sentiment omslaat, stijgen de kosten explosief.
Tussen Q1 en Q3 van 2024 steeg de CPW in de VS met een factor 4. In West-Europa zelfs met factor 27. Dan kun je als marketeer beter uitwijken naar regio’s als Latijns-Amerika of Oost-Europa, waar de kosten lager liggen — al kunnen die ook ineens hard schommelen.
Conclusie:
Crypto gaming mag dan spannend klinken, maar als marketingkanaal blijkt het voorlopig vooral duur en grillig. Wie gebruikers zoekt die écht converteren, kijkt beter richting DeFi of CeFi — of naar markten waar nog wel betaalbare kansen liggen.