Visa en Mastercard onder vuur: lobbyen tegen concurrentie
Visa en Mastercard hebben samen meer dan 80 miljoen dollar uitgegeven om nieuwe wetgeving tegen te houden die meer concurrentie zou toestaan in de betaalwereld. Dit blijkt uit een rapport van de consumentenwaakhond Accountable.US.
Volgens het rapport werken de twee bedrijven als een duopolie in de markt voor credit- en debitcardbetalingen. Doordat ze het grootste deel van de transacties in de Verenigde Staten verwerken, hebben ze een sterke greep op de kosten die winkels en consumenten moeten betalen.
Kosten blijven stijgen door gebrek aan concurrentie
Liz Zelnick van Accountable.US zegt:
“Visa en Mastercard geven miljoenen uit om het Congres te overtuigen dat concurrentie slecht zou zijn voor consumenten. Maar in werkelijkheid is het juist het gebrek aan concurrentie dat kleine ondernemers en hun klanten op hoge kosten jaagt.”
De zogeheten ‘swipekosten’, oftewel de kosten die winkeliers betalen om betalingen met een creditcard te verwerken, zijn volgens Zelnick een miljardenlast voor de economie.
“Het is tijd dat het Congres ingrijpt en deze bedrijven hun monopoliepositie ontneemt.”
Het rapport noemt ook een recente rechtszaak van het Amerikaanse ministerie van Justitie tegen Visa. Visa zou banken hebben aangespoord om geen gebruik te maken van alternatieve betalingsdiensten, waardoor de concurrentie verder werd beperkt.
De strijd voor eerlijke betalingen
Om deze situatie aan te pakken, is de Credit Card Competition Act in 2023 geïntroduceerd. Dit wetsvoorstel moet de markt eerlijker maken door nieuwe spelers toe te laten. Het voorstel heeft steun van zowel Democratische als Republikeinse senatoren, maar de Senaat moet er nog over stemmen.