Illuvium snijdt in personeel om sneller te groeien

Illuvium Labs zet een rigoureuze stap: het blockchain-gamebedrijf heeft 40% van het personeel ontslagen. CEO Kieran Warwick zegt dat dit nodig is om de ontwikkeling te versnellen en de kosten te verlagen. Het team is nu teruggebracht van 110 naar 65 medewerkers.
Terug naar de basis
Volgens Warwick was Illuvium het meest productief toen het nog een klein en wendbaar team had.
“We groeiden te snel, werden te corporate. Nu zijn we weer een compact team waar iedereen een expert is.”
De focus ligt weer op efficiëntie, net als in de beginjaren.
“Toen we startten, was er weinig management en werkten we keihard. Dat is de periode waarin we het meeste hebben gebouwd,” zegt hij.
Wie zijn getroffen door de ontslagen?
De ontwikkelaars blijven. De ontslagen vielen vooral bij marketing, operations, security en quality assurance (QA). QA-taken worden nu uitbesteed aan de community.
Kosten omlaag, langere financiële adem
Illuvium bespaart flink met deze ingreep. De maandelijkse kosten dalen van $950.000 naar $500.000, en er wordt gemikt op nog minder tegen eind maart. Sommige medewerkers kozen voor een lager salaris of lieten zich betalen in Illuvium’s token (ILV) in plaats van dollars. Dit geeft het bedrijf een runway van 24 maanden.
Wat betekent dit voor de games?
Illuvium werkt aan drie blockchain-games: Overworld, Illuvium Arena en Illuvium Zero, allemaal gebouwd op de Ethereum–blockchain.
De roadmap is al een jaar niet geüpdatet, maar de ontwikkeling gaat door. Er komen nieuwe patches, en de game Illuvium Overworld moet uitgroeien tot een massively multiplayer online game (MMO). Daarnaast werkt Illuvium samen met AI-agentprotocol Virtuals om NPC’s (non-playable characters) slimmer te maken. Ze zullen beter reageren op quests en interacties van spelers.
De komende maanden staat de herlancering van Illuvium Arena op de planning, inclusief nieuwe features. Daarna wil Illuvium de game koppelen aan eSports-toernooien.
Met deze stap hoopt Illuvium sneller en efficiënter te bouwen, zonder de financiële druk van een te groot team. De komende maanden zullen uitwijzen of deze aanpak werkt.