Blockchain games lopen vast: te veel speculatie, te weinig spelers

Blockchain gaming zit in de problemen. Volgens Theodore Agranat, Web3-directeur bij Gunzilla Games, komt er nauwelijks nieuw geld in de sector. Bestaand kapitaal wordt simpelweg rondgepompt tussen verschillende projecten, zonder dat er echte groei plaatsvindt.
“Het is een stoelendans,” zegt hij.
Van play-to-earn naar play-to-airdrop
Ooit beloofde blockchain gaming een revolutie, maar in plaats daarvan is het speelveld nu vooral aantrekkelijk voor speculanten. Gamers creëren massaal meerdere wallets om gratis tokens te claimen via airdrops, maar blijven niet hangen. Uit data van DappRadar blijkt dat 70% van de groei in het eerste kwartaal van 2024 werd aangedreven door airdrop-campagnes. Het aantal actieve blockchain gamers daalde van 10 miljoen naar 7,5 miljoen.
Blockchain games zoals Kuroro Beasts, AI Arena en MixMob zagen hun populariteit groeien dankzij airdrops, maar spelers blijven niet trouw. Ze cashen hun tokens en stappen over naar de volgende game met beloningen.
Geen binding met de games
Volgens Agranat ontbreekt het aan echte spelersbinding.
“Veel gebruikers spelen alleen voor de beloning. Zodra die op is, vertrekken ze.”
Dit zorgt ervoor dat de sector blijft worstelen met duurzaamheid. Grote investeringen leveren vaak geen langdurig succes op.
Ook andere experts uit de industrie waarschuwen al langer voor dit probleem. Kori Leon, medeoprichter van het TON-gebaseerde Pixelverse, stelt dat veel Web3-games hun beloften niet waarmaken. Ondanks miljoenen aan financiering lukt het hen niet om een stabiele spelersbasis op te bouwen.
Wat moet er veranderen?
Als blockchain gaming toekomst wil hebben, moet de focus verschuiven naar wat echt telt: goede gameplay. Zolang games vooral draaien om financiële prikkels in plaats van speelplezier, zal de sector moeite blijven houden om echte gamers aan te trekken.
Wil Web3 gaming overleven? Dan moet het stoppen met het najagen van snelle winsten en bouwen aan games die mensen écht willen spelen.