Atari’s ‘On-Chain’ Spel Blootgelegd: Wat Echt Gebeurde
Op 6 augustus onthulde Kautuk Kundan, CEO van Stackr Labs, dat hij en zijn team Atari’s nieuwste crypto-arcadespel, Asteroids, hadden gehackt om te bewijzen dat het niet echt ‘on-chain’ was. Hoewel het spel beweerde volledig op de blockchain te draaien, liet Kundan zien dat dit niet klopte.
In een post op X legde Kundan uit hoe hij, zonder het spel te spelen, de leaderboard van Atari’s Asteroids-game had gemanipuleerd. Hij gebruikte API-aanroepen naar Web2-servers om de scores te wijzigen. Dit bewees dat het spel niet echt ‘on-chain’ was, zoals beweerd.
“Bij het starten van het spel gebeurt er niets op de blockchain. Pas aan het einde, bij het opgeven van je score, wordt een API-aanroep gedaan,” legde Kundan uit.
Kundan benadrukte dat hij en zijn team geen andere scores hadden aangepast, maar waarschuwde dat anderen minder eerlijk hadden kunnen zijn en eenvoudig hun scores hadden kunnen manipuleren om hoger te komen.
Atari lanceerde het Asteroids-spel in samenwerking met Coinbase’s Ethereum layer-2 netwerk Base op 25 juli. Spelers kregen de kans om het retro arcadespel te spelen en prijzen te winnen, waaronder een Atari-cadeaubon van $1.000.
Kundan gebruikte deze gelegenheid om zijn Proof of Gameplay-systeem te promoten, een Ethereum roll-up systeem ontwikkeld door Stackr. Hij benadrukte dat als games zichzelf ‘on-chain’ willen noemen, ze verifieerbaar moeten zijn op de blockchain.
“Zelfs als de app off-chain draait, moet het verplichtingen produceren die op de blockchain te verifiëren zijn,” zei hij.
Kundan benadrukte dat deze hack geen negatieve actie was, maar een poging om verbeteringen aan te brengen en oplossingen te vinden voor aanhoudende problemen in crypto-applicaties.
Dit artikel biedt een duidelijk inzicht in de uitdagingen en mogelijkheden binnen de crypto gaming wereld. Het benadrukt het belang van transparantie en verifieerbaarheid in ‘on-chain’ games, essentiële aspecten om de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid in deze sector te waarborgen.