Crypto-startups uit 2022 blijven sterk ondanks zware tijden
Ondanks de onrustige markten van 2022 houden veel crypto-startups zich nog steeds goed staande. Meer dan 80% van de projecten die vorig jaar financiering ophaalden, zijn vandaag de dag nog steeds actief, blijkt uit een rapport van Lattice Fund.
Startups blijven doorgaan
In 2022 wisten meer dan 1.200 crypto-startups gezamenlijk $5 miljard op te halen. Maar liefst 76% van deze bedrijven heeft inmiddels een product op de mainnet gelanceerd. Helaas is 18,5% van de projecten gestopt of inactief geworden.
Een opvallende naam is Eigenlayer, een herbevestigingsprotocol op Ethereum. Dit project wist in 2023 een miljardenproduct op de markt te brengen, wat echter een zeldzaamheid is. Van alle startups uit 2022 heeft slechts 1,5% een product op de markt gebracht dat echt aanslaat. Daarnaast wist maar 12% van de projecten extra financiering op te halen.
Succesvolle sectoren
Projecten binnen CeFi (gecentraliseerde finance) en infrastructuur presteerden het beste, met 80% en 78% van de projecten die succesvol hun product lanceerden. In tegenstelling tot de hype rondom gaming en de metaverse, die juist de hoogste faalpercentages lieten zien. Zoals medeoprichter Regan Bozman van Lattice Fund het verwoordde: “Er werd $700 miljoen in gaming geïnvesteerd, maar veel projecten bleven zonder resultaat.”
Ethereum en Bitcoin aan kop
Ethereum blijft de favoriet onder nieuwe projecten, met investeringen van $1,4 miljard verdeeld over 314 projecten. Toch faalde 18% van deze Ethereum-projecten op lange termijn. Bitcoin-projecten daarentegen zijn veerkrachtig: alle 18 Bitcoin-startups die in 2022 financiering ontvingen, zijn nog steeds actief.
Voor Solana zag het plaatje er minder rooskleurig uit. Van de 87 Solana-projecten die samen $350 miljoen ophaalden, heeft 26% het jaar 2024 niet gehaald. Dit komt deels door externe factoren zoals de val van FTX en de dalende SOL-tokenprijs.
Uitdagingen voor startups
Hoewel veel 2022-startups nog actief zijn, staat deze groep voor grotere uitdagingen dan startups uit 2021. Een gebrek aan nieuwe retailbeleggers en een moeilijkere markt voor tokenlanceringen maken het lastiger om succes te boeken. Bovendien kijken investeerders nu meer naar opkomende sectoren zoals DePIN en AI, wat de concurrentie nog verder aanscherpt.
Lattice benadrukt dat startups niet moeten focussen op de hypes van vandaag, maar moeten nadenken over wat over 1 tot 2 jaar relevant zal zijn. Succes draait om vooruitdenken en anticiperen op de trends van de toekomst.
Ondanks de uitdagingen blijft er hoop voor crypto-startups die op de lange termijn kunnen denken. Het is duidelijk dat, ook al is de markt grillig, er nog genoeg ruimte is voor groei en innovatie.