Van virale sensatie naar crypto-ramp: het Hawk Tuah-debacle

Haliey Welch, beter bekend van de virale “Hawk Tuah”-video, heeft zich voor het eerst uitgesproken over de mislukte lancering van de HAWK-memecoin. In een gesprek met podcaster FaZe Banks vertelde ze hoe ze zich heeft laten meeslepen in een project waar ze eigenlijk niets van begreep. Haar grootste fout? Vertrouwen op de verkeerde mensen.
Hoe HAWK een hype werd
Volgens Welch werd de cryptomunt haar verkocht als een langetermijnproject dat iets positiefs zou bijdragen aan de cryptowereld. Zelf had ze geen ervaring met crypto, maar de belofte dat de helft van de opbrengst naar een goed doel zou gaan, overtuigde haar om mee te doen.
“Het werd me voorgesteld als iets moois en duurzaams, maar dat bleek een leugen,” zei Welch.
Haar advocaat, Christian Barker, stelt dat ze is misleid over de tokenverdeling. De ontwikkelaars hielden zelf nog 80% van de tokens vast, wat betekende dat ze de markt konden manipuleren.
Van miljoenen naar een instorting
Op 4 december 2024 ging de HAWK-token live en binnen een paar uur was de totale marktwaarde meer dan $490 miljoen. Maar het succes duurde niet lang. De volgende dag was daar nog maar $41 miljoen van over—a crash van 91%.
De woede onder investeerders groeide en op 19 december volgde een rechtszaak tegen de mensen achter de munt. In de aanklacht staat dat HAWK werd gepresenteerd als een culturele beweging met groeipotentie, niet als een speculatief gokproject. Dat zou investeerders op het verkeerde been hebben gezet.
Reactie van Welch
Een dag later, op 20 december, reageerde Welch via X. Ze gaf aan samen te werken met advocaten om getroffen investeerders te helpen. Ze verwees hen naar Burwick Law, het kantoor dat de rechtszaak tegen het HAWK-team leidt.
Het verhaal van HAWK is een klassiek voorbeeld van hoe snel een memecoin-hype kan omslaan in een drama. Het laat zien hoe social media en invloedrijke personen de cryptomarkt kunnen maken of breken. Voor investeerders is het een pijnlijke, maar waardevolle les: niet elke hype is een kans, soms is het gewoon een valkuil.