Solana-CEO neemt afstand van omstreden advertentie: ‘Het blijft aan me knagen’

Solana Labs-CEO Anatoly Yakovenko heeft openlijk spijt betuigd over een controversiële advertentie die Solana vorige week de nodige kritiek opleverde. De video, bedoeld als promotie voor de Solana Accelerate-conferentie, bevatte een boodschap die velen als kwetsend en onnodig politiek zagen.
In een post op X (voorheen Twitter) noemde Yakovenko de advertentie “gemeen” en gaf hij toe dat hij het eerder niet serieus genoeg nam.
“Het blijft aan mijn ziel knagen,” schreef hij.
“Ik schaam me dat ik het bagatelliseerde, in plaats van het direct te benoemen voor wat het was.”
Solana en politiek: geen goede combinatie?
De advertentie, die op Solana’s officiële X-account verscheen, kreeg al snel een storm van kritiek. In de video zat een man in therapie die Amerika moest voorstellen. Hij vertelde dat hij ‘dacht aan innovatie’, zoals crypto. De therapeut reageerde door te suggereren dat hij zich beter kon richten op ‘iets productiefs, zoals het bedenken van een nieuw gender’. Ook werd er gespot met voornaamwoorden.
Veel mensen vonden de boodschap misplaatst, zeker omdat Solana een paar dagen eerder nog had gepost: “Solana is er voor iedereen.” De video werd binnen negen uur offline gehaald, maar had toen al meer dan 1,2 miljoen views en ruim 1.300 reacties verzameld.
Yakovenko prees leden van de Solana-community die zich uitspraken tegen de advertentie en beloofde dat het project zich voortaan niet meer zou laten afleiden door dit soort zaken.
“We focussen ons op technologie, open-source en decentralisatie—niet op culturele debatten,” zei hij.
Kritiek uit de crypto-community
Naast Solana-gebruikers spraken ook prominenten in de crypto- en techwereld zich uit. Investeerder Adam Cochran van Cinneamhain Ventures benadrukte dat transgender personen juist een opvallend grote bijdrage leveren aan open-source software en cryptografie.
Een onderzoek van GitHub uit 2017 toonde aan dat van de 5.500 ondervraagde open-source ontwikkelaars 1% transgender was en nog eens 1% non-binair. Dit is opvallend, want in die tijd lag het percentage transgender en non-binaire mensen in de algemene bevolking tussen 0,1% en 0,6%.
Solana zelf heeft verder geen officiële verklaring afgegeven, maar de post van Yakovenko werd wél gedeeld met de 3,3 miljoen volgers van Solana’s X-account.
Blik op de toekomst
Voor Solana was deze advertentie een pijnlijke les. Yakovenko zegt ervan te hebben geleerd en benadrukt dat het project zich voortaan volledig richt op zijn kernwaarden: technologie, decentralisatie en innovatie.
“We laten ons niet meer afleiden. Solana is er om te bouwen,” sloot hij af.