Web3-gaming: minder hype, meer kwaliteit

De gouden tijden waarin Web3-games moeiteloos miljoenen ophaalden, lijken voorbij. Investeerders zijn kritischer geworden en stoppen hun geld alleen nog in projecten met echte potentie. Even snel een paar NFT’s aan een game toevoegen en hopen op succes? Die tijd is voorbij.
Investeerders willen meer dan mooie beloftes
Web3-gaming kende een periode waarin kapitaal makkelijk rondging tussen projecten. Volgens Theodore Agranat van Gunzilla Games kwam er weinig nieuw geld binnen, terwijl spelers van game naar game sprongen om winst te pakken. Dit leidde tot een onhoudbare situatie waarin veel projecten niet overleefden.
Dat blijkt ook uit recente ontslagrondes bij grote Web3-games. Illuvium schrapte begin dit jaar 40% van zijn team, en Sky Mavis, bekend van Axie Infinity, deed eind 2024 een vergelijkbare ingreep om kosten te besparen.
Toch is de markt niet dood. Jeffrey Zirlin, mede-oprichter van Sky Mavis, ziet nog steeds investeringen, maar niet meer op basis van hype.
“Investeerders stoppen hun geld niet langer in elke ‘Axie killer’ die grootse beloftes doet maar niks levert.”
Een game als Fableborne laat zien dat er nog steeds kapitaal is voor sterke projecten – het werd zelfs 16.000% overtekend.
Web3-games moeten zich bewijzen
Volgens Sebastien Borget, mede-oprichter van The Sandbox, is de markt volwassener geworden.
“Het draait niet meer om hype en speculatie. Games moeten presteren op traditionele gaming-standaarden, zoals sterke gameplay, een solide economie en een trouwe spelersbasis.”
Dat beaamt Josh Gier van Coliseum.
“Je haalt geen miljoenen meer op door simpelweg een NFT in een game te plakken. Investeerders kijken nu naar projecten die echt iets toevoegen aan de spelervaring.”
Lange adem nodig voor succes
Web3-gaming vraagt om geduld. Vineet Budki, CEO van Sigma Capital, legt uit dat gameontwikkeling langer duurt dan andere Web3-projecten. Daardoor duurt het ook langer voordat investeringen renderen.
“Een gelikte video en mooie tokenomics zijn niet meer genoeg. Teams moeten laten zien dat ze verstand hebben van game-ontwikkeling én distributie.”
De conclusie? Web3-games krijgen nog steeds kansen, maar moeten die wel verdienen. Een sterk product, een doordachte strategie en een duurzame economie zijn essentieel. Hype alleen is niet meer genoeg.