GOP wil einde maken aan ‘debanking’ van cryptobedrijven – wat betekent dit?

Een nieuw wetsvoorstel van de Amerikaanse Republikeinen moet een einde maken aan de praktijk waarbij banken bepaalde klanten weigeren vanwege ‘reputatierisico’. Dit fenomeen, beter bekend als ‘debanking’, heeft de afgelopen jaren onder meer cryptobedrijven geraakt. Senator Tim Scott leidt de wetgeving, gesteund door meerdere Republikeinse collega’s en grote banken zoals JPMorgan Chase.
Wat is ‘debanking’ en waarom raakt het crypto?
‘Debanking’ betekent dat banken klanten kunnen weigeren of hun rekeningen kunnen sluiten als zij denken dat dit reputatieschade kan veroorzaken. Dit kan bijvoorbeeld komen door negatieve publiciteit, juridische risico’s of controversiële bedrijfsactiviteiten.
Hoewel deze praktijk al langer bestaat, is het de laatste jaren vooral een heet hangijzer geworden in de cryptowereld. Verschillende cryptobedrijven beweren dat er een bewuste campagne is om hen buiten het banksysteem te houden. Dit zou onderdeel zijn van een bredere strategie die door critici ‘Operation Chokepoint 2.0’ wordt genoemd.
GOP zet zich schrap tegen bankbeperkingen
Senator Tim Scott wil met zijn wetsvoorstel een einde maken aan ‘debanking’. Hij krijgt steun van minstens elf andere Republikeinse senatoren en verschillende banklobbygroepen. Ook JPMorgan Chase, de grootste bank in de VS, schaart zich achter het voorstel.
Scott en zijn mede-indieners vinden dat banken eerlijk moeten blijven en geen klanten mogen uitsluiten puur vanwege reputatierisico’s. Dit wetsvoorstel moet ervoor zorgen dat bedrijven in onder andere de crypto-, wapen- en cannabisindustrie niet zomaar de toegang tot financiële diensten verliezen.
Wat betekent dit voor crypto?
Voor de cryptowereld kan het wetsvoorstel een belangrijke stap zijn. Als het wordt aangenomen, zou het cryptobedrijven makkelijker toegang moeten geven tot reguliere bankdiensten. Dit zou kunnen betekenen dat crypto-ondernemers minder afhankelijk worden van dure of onbetrouwbare alternatieve betaaloplossingen.
Tegelijkertijd is het nog onzeker of de wet daadwerkelijk wordt aangenomen. Hoewel er binnen de Amerikaanse politiek brede steun lijkt te zijn om ‘debanking’ te reguleren, blijft er veel politieke spanning over de rol van crypto in het financiële systeem.
‘Operation Chokepoint 2.0’: complot of realiteit?
Volgens critici is er een gecoördineerde poging geweest om cryptobedrijven en andere ‘risicovolle’ sectoren uit het financiële systeem te duwen. De term ‘Operation Chokepoint 2.0’ verwijst naar een vermeende strategie van de Amerikaanse overheid om banken onder druk te zetten om bepaalde klanten te weren.
Investeerder Marc Andreessen beweerde in november 2024 dat zeker 30 tech- en cryptobedrijven in de VS hun bankrekeningen verloren zonder duidelijke reden. Dit voedde de speculatie over een anti-cryptobeleid. Toch zijn er ook experts die zeggen dat er geen bewijs is voor een georganiseerde aanval op crypto en dat het meer om losstaande gevallen gaat.
Wat zegt de politiek?
De Republikeinen houden zich de laatste maanden intensief bezig met dit onderwerp. Tijdens een hoorzitting in februari 2025 was er zelfs binnen de partij brede consensus dat ‘debanking’ moet stoppen. Ook senator Elizabeth Warren, een prominente Democraat, liet zich kritisch uit over banken die klanten weigeren om ‘illegitieme redenen’.
Toch blijven de meningen verdeeld. Caitlin Long, CEO van Custodia Bank, zei onlangs dat er in de praktijk weinig is veranderd voor crypto. Volgens haar blijft de regelgeving streng en kunnen cryptobedrijven nog steeds moeilijk een bankrekening krijgen.
Hoe nu verder?
Het debat over ‘debanking’ en de rol van crypto in het financiële systeem zal voorlopig nog niet verdwijnen. Als het wetsvoorstel van Senator Scott wordt aangenomen, zou dat een belangrijke overwinning kunnen zijn voor de cryptosector. Maar zelfs dan is het de vraag of banken hun beleid direct zullen aanpassen.
Voor cryptobedrijven blijft toegang tot bankdiensten een uitdaging. Maar één ding is zeker: de politieke druk om dit te veranderen neemt toe.