Facebook-fraude kost cryptobeleggers miljoenen

Oplichters hebben via slimme nepadvertenties op Facebook meer dan $1 miljoen buitgemaakt van nietsvermoedende cryptobeleggers. De campagne was vooral gericht op Russischsprekende inwoners van New York, en lokte slachtoffers naar een nepwebsite die zich voordeed als een legitiem cryptoplatform.
De fraudeurs betaalden de advertenties met crypto, zodat ze lastiger op te sporen waren. Via de advertenties werden mensen verleid om te investeren in digitale activa, zogenaamd ondersteund door een officiële licentie uit New York. Die licentie bleek echter verzonnen. Veel van de advertenties verschenen in het Russisch en draaiden vooral op Facebook. Meta, het moederbedrijf, verwijderde uiteindelijk meer dan 700 van deze misleidende posts.
De New Yorkse autoriteiten grepen in. Ze wisten $140.000 terug te halen en nog eens $300.000 aan crypto te bevriezen. Toch zijn de totale verliezen fors: meer dan 300 mensen zouden zijn opgelicht, met een schadepost van ruim $1 miljoen in Brooklyn alleen al.
Volgens de procureur-generaal van New York, Letitia James, moeten beleggers alerter zijn dan ooit.
“Deze criminelen spelen handig in op vertrouwen en onwetendheid. Laat je niet verleiden door glimmende advertenties op social media.”
Crypto-oplichting via sociale media is niet nieuw. Van nep-airdrops tot valse accounts die doen alsof ze horen bij Ripple of andere bekende projecten: de trucs worden steeds geraffineerder. In 2024 ging er wereldwijd zo’n $51 miljard om i n illegale cryptotransacties, blijkt uit cijfers van Chainalysis. Daarbij wordt kunstmatige intelligentie steeds vaker ingezet om slachtoffers te manipuleren.
Voor wie belegt in crypto geldt: blijf kritisch. Zeker bij advertenties die gouden bergen beloven. Controleer altijd wie erachter zit, en stort nooit zomaar geld zonder goed onderzoek.