Nieuwe stablecoin-bedrijven? “Handel erin als een hete aardappel” zegt Arthur Hayes

Arthur Hayes, oprichter van BitMEX en altijd goed voor een scherpe uitspraak, ziet een nieuwe hype opkomen: beursgangen van stablecoin-bedrijven. Maar volgens hem zit er weinig waarde achter die mooie praatjes.
Circle zet de toon, de rest rent erachteraan
Sinds stablecoin-uitgever Circle (CRCL) op 5 juni succesvol naar de beurs ging, ruiken andere bedrijven hun kans. Circle’s aandeel steeg met meer dan 80% en trok meteen aandacht van investeerders én concurrenten.
Maar Hayes waarschuwt: laat je niet gek maken.
“Dit is nog maar het begin van een nieuwe stablecoin-gekte,” zegt hij.
“Verkoop die aandelen alsof je een hete aardappel vasthoudt.”
Volgens hem proberen veel nieuwe partijen het succes van Circle te kopiëren, maar zijn ze kansloos omdat ze geen toegang hebben tot de juiste distributiekanalen.
Geen distributie = geen toekomst
Een stablecoin werkt pas als mensen ’m daadwerkelijk gebruiken. En daarvoor zijn drie dingen nodig, legt Hayes uit:
- Toegang tot crypto exchanges
- Samenwerkingen met grote socialmediaplatforms
- Of steun van traditionele banken
En daar wringt het: die kanalen zijn al in handen van bestaande spelers. Wie er nu bij wil, moet diep in de buidel tasten of genoegen nemen met een bijrol. Hayes noemt het “geen eerlijke wedstrijd.”
Shorten? Liever niet
Toch raadt hij af om tegen dit soort aandelen in te zetten. “Ze zullen short traders kapotmaken,” zegt hij. Er is namelijk veel enthousiasme over crypto in de VS, en zolang die sfeer positief blijft, kunnen koersen flink doorstijgen.
Ook politiek kan dat sentiment versterken. Zo stemt de Amerikaanse Senaat op 17 juni over nieuwe wetgeving voor stablecoins. Als die er komt, kan dat een wereldwijde toestroom van nieuwe stablecoins in gang zetten.
Circle zelf ook opgeblazen?
Hayes is trouwens ook kritisch op Circle zelf. “Totaal overgewaardeerd,” zegt hij, en wijst erop dat de helft van hun rente-inkomsten naar Coinbase gaat. Toch denkt hij dat de koers voorlopig blijft stijgen. Niet omdat het bedrijf zo sterk is, maar omdat beleggers massaal instappen zonder goed na te denken.
Zijn slotboodschap is duidelijk: wees nuchter.
“Het wordt vermakelijk om te zien hoe gladde praters investeerders weten te verleiden tot waardeloze projecten.”