Facebook onder Vuur: Meer dan de Helft van Crypto-Ads in Australië Zijn Scams
De Australische mededingingsautoriteit (ACCC) slaat alarm: meer dan de helft van de crypto-advertenties op Facebook blijkt frauduleus te zijn of de regels van Meta te overtreden. Uit een recent onderzoek van de ACCC blijkt dat 58% van de onderzochte advertenties mogelijk onderdeel is van scams.
Deze advertenties maken vaak gebruik van bekende gezichten, zoals die van Chris Hemsworth, Mel Gibson, en Nicole Kidman, om vertrouwen te wekken bij nietsvermoedende gebruikers. Deze oplichtingspraktijken blijven een groot probleem, ondanks inspanningen van Meta om nepaccounts te verwijderen en misleidende advertenties tegen te gaan.
Het probleem is groot; alleen al in 2024 zijn er in Australië 3.456 meldingen van investeringsfraude geweest, met een totaal verlies van meer dan 78 miljoen dollar. De ACCC heeft in totaal 600 verdachte advertenties geïdentificeerd, waarvan nu 234 nader worden onderzocht. Er wordt verwacht dat dit aantal nog verder kan oplopen.
Meta wordt bekritiseerd omdat het onvoldoende doet om dit probleem aan te pakken, ondanks het feit dat het bedrijf technisch in staat zou zijn om verdachte advertenties te markeren en gebruikers te waarschuwen. Hoewel Meta claimt actie te ondernemen tegen frauduleuze accounts, blijft het platform inkomsten genereren uit vergelijkbare advertenties.
Het is duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is om crypto-investeringen op Facebook veiliger te maken voor gebruikers.