Solana haalt omstreden advertentie offline na kritiek

Solana heeft een advertentie voor zijn Accelerate-conferentie verwijderd na flinke kritiek. De video, bedoeld als promotie, maakte een knipoog naar de genderdiscussie, maar schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat.
Advertentie schiet in het verkeerde keelgat
De video toonde een man, gepresenteerd als “Amerika”, in een therapiesessie. Hij vertelt dat hij weer over innovatie nadenkt, zoals crypto. Zijn therapeut reageert spottend en zegt dat hij zich beter kan bezighouden met “iets nieuws verzinnen, zoals een gender” of zich kan “focussen op voornaamwoorden.”
Op een gegeven moment barst de man los en roept dat hij wil bouwen op de blockchain en “technologieën wil ontwikkelen, geen genders.” De boodschap werd door veel kijkers gezien als een sneer naar progressieve waarden, wat leidde tot een stortvloed aan kritiek.
Solana verwijdert de video
Binnen korte tijd had de advertentie meer dan 1,2 miljoen views en honderden reacties, waarvan de meeste negatief waren. “Dit is zo ontzettend misplaatst,” schreef Sean O’Connor van Blocknative. Investeerder Adam Cochran suggereerde dat Solana de advertentie alleen verwijderde vanwege de backlash, niet omdat ze van mening waren veranderd.
Ook enkele supporters van de advertentie trokken hun steun later in. Multicoin Capital-cofounder Tushar Jain verwijderde zijn eerdere bericht waarin hij de video “gedurfd en risicovol” noemde. Later gaf hij aan dat Solana beter had kunnen focussen op bredere maatschappelijke thema’s in plaats van de discussie over gender.
Marketing en reputatie
De kwestie laat zien hoe lastig het is om marketing, technologie en politiek te combineren in de cryptowereld. Solana wilde mogelijk inspelen op bredere trends, maar kreeg een storm aan kritiek over zich heen.
Voor nu lijkt het bedrijf de focus weer op technologie te leggen. Maar het voorval toont aan hoe gevoelig zulke onderwerpen liggen en hoe snel een marketingcampagne kan ontsporen.