Zebec haalt compliance in huis: klaar voor strengere cryptoregels

Zebec Network, een Web3-betaalbedrijf, heeft het complianceplatform Gatenox overgenomen. Daarmee wil het bedrijf zich voorbereiden op de strengere regelgeving die eraan komt in Europa en het Verenigd Koninkrijk.
Steeds meer crypto- en Web3-bedrijven merken dat regels rond klantidentificatie (Know Your Customer, ofwel KYC), bedrijfsverificatie (Know Your Business, KYB) en het tegengaan van witwassen (Anti-Money Laundering, AML) niet langer iets zijn voor later. Zebec kiest ervoor om deze compliance direct in zijn eigen betaalsysteem te bouwen, in plaats van afhankelijk te zijn van externe partijen zoals Sumsub.
Volgens Neal Padhye, verantwoordelijk voor overnames bij Zebec, is compliance inmiddels net zo belangrijk als technologie:
“Met Gatenox maken we van compliance een basislaag van onze infrastructuur. Dat maakt ons sneller, veiliger en aantrekkelijk voor grotere partijen.”
Zebec wil de technologie van Gatenox inzetten om zich officieel te registreren bij zowel de Europese MiCA-regelgeving als bij de Britse toezichthouder FCA. Die registratie verwacht het bedrijf in de tweede helft van 2025 rond te hebben.
Gatenox heeft zelf nog geen registratie bij financiële autoriteiten, maar het team heeft ruime ervaring bij instellingen als UBS, AIG en de Royal Bank of Scotland. Ook stonden de oprichters eerder aan de basis van BLIK, de populairste mobiele betaaldienst in Oost-Europa, en van blockchain-analysebedrijf Coinfirm. Zij sluiten zich nu aan bij Zebec om het compliancebeleid verder vorm te geven.
De deal met Gatenox komt niet uit het niets. Eerder nam Zebec ook al Science Card over, een platform dat studenten en onderzoekers helpt met geldzaken. Daarmee laat Zebec zien dat het zich wil onderscheiden met een breed financieel ecosysteem, waarin gebruiksvriendelijkheid en regelgeving hand in hand gaan.
Sinds de oprichting in 2021 haalde Zebec al $35 miljoen op bij investeerders zoals Coinbase, Circle en Solana Ventures. Met de integratie van Gatenox wil het bedrijf nu een volgende stap zetten richting internationale groei — mét de regels op orde.