Bitget grijpt in na verdacht handelsgedrag rond VOXEL: vergoeding op komst
Bitget heeft op 20 april de handel in VOXEL-futures tijdelijk stilgelegd nadat er iets opmerkelijks gebeurde. In een half uur tijd – tussen 08:00 en 08:30 uur UTC – zag het platform verdachte activiteit rond het VOXEL/USDT-handelscontract. De exchange verdacht een aantal accounts van marktmanipulatie en heeft die direct bevroren.
Volgens CEO Gracy Chen gaat het niet om een fout in het platform, maar om handel tussen gebruikers onderling. Ze benadrukt dat de fondsen van andere gebruikers veilig zijn. Bitget draait de winstgevende transacties van de betrokken accounts terug en komt binnen 24 uur met een oplossing.
Gebruikers krijgen vergoeding
Gebruikers die schade hebben geleden door de actie krijgen een vergoeding. Hoe dat eruitziet, wordt binnenkort bekendgemaakt. Bitget heeft hiervoor een beschermingsfonds van $300 miljoen klaarstaan.
Chen hierover: “We zijn voorbereid om verliezen te compenseren. De veiligheid van gebruikers komt op de eerste plaats.”
Herhaling van het Hyperliquid-verhaal?
In de cryptowereld worden al snel vergelijkingen getrokken met eerdere incidenten. Zo denken veel handelaren terug aan de Hyperliquid-JELLY-affaire van maart. Toen wist een handelaar handig gebruik te maken van het systeem en pompte de koers van de memecoin JELLY met 400% omhoog, wat leidde tot massale liquidaties.
Hyperliquid besloot daarop het contract volledig te schrappen – een stap die veel kritiek opleverde, ook van Bitget’s eigen CEO. Zij vond dat het vertrouwen in een platform belangrijker is dan alleen kapitaal.
Snel handelen loont
In tegenstelling tot Hyperliquid kiest Bitget nu voor transparantie én verantwoordelijkheid. Door snel in te grijpen en gebruikers te compenseren, probeert de exchange duidelijk te maken dat ze de situatie serieus neemt – en het vertrouwen van haar community wil behouden.
Meer details over het compensatieplan worden de komende dagen verwacht.